B1 houdt ternauwernood de twee punten in Drachten

Drachten B1 – SIOS B1

Onze aspiranten zijn bezig met een goede reeks. De laatste nederlaag dateert alweer van 10 december 2022. Afgelopen zaterdag moest deze reeks voortgezet worden tegen SIOS B1. De ploeg uit Wolvega presteert wisselvallig maar heeft desondanks al wel zeven punten weten te bemachtigen. Beide ploegen troffen elkaar twee keer eerder dit zaalseizoen. Beide wedstrijden eindigden in het voordeel van Drachten. Voor deze derde ontmoeting stond de volgende basis acht opgesteld in de SNIJ Noord hal: In de aanval: Jort, Figo, Indy en Jildau; In de verdediging Niek, Jens, Ilse en Floor.

De openingsfase van de wedstrijd was voor de thuisploeg. Er werd verzorgd gespeeld en dit resulteerde in een 2-0 voorsprong na vijf minuten, tweemaal Jort. Hierna begon de motor te haperen. De ploeg van coach Piepers werd slordig in de passing, wat resulteerde in veel onnodig balverlies. Verdedigend werden bijzondere keuzes gemaakt en ook aanvallend kwam de B1 niet in het gewenste spel. De verkeerde kansen werden genomen en de rebound werd weinig tot niet verzorgd. SIOS profiteerde van deze dwalingen en draaide de stand om naar een 2-5 tussenstand. Hierna volgde uiteraard een time-out van de thuisploeg. Een donderspeech en een actievere rol langs de lijn van Joran resulteerde in een betere fase. De achterstand werd weggepoetst, 5-5. Het slotakkoord van de eerste helft was echter weer voor SIOS. Na deze matige eerste helft werd er gerust bij 5-7.

Na de rust is Tess in de ploeg gekomen voor Indy. Dit was de eerste zet van een schaakspel van wisselingen. De tweede helft begon stroef. Na 6 minuten zonder doelpunten kwam Kars in de ploeg voor Jort. SIOS reageerde met een heren switch, iets wat mogelijkheden bood voor de thuisploeg. Met Kars in de ploeg werd het balbezit geconsolideerd en nam de kwaliteit van de kansen toe. Wel werd er op snelheid iets ingeleverd. Na geruime tijd spelen leverde dit de aansluitingstreffer op.
Jort werd na deze aansluiting alvast ingewisseld voor Jens, waar SIOS zoals verwacht en gehoopt op reageerde. Deze reactie van de SIOS coaches pakte uitermate goed uit voor de thuisploeg. Jens kwam namelijk in het andere vak weer terug om daar de snelheid in te brengen die nodig was. Met deze snelheid wist Jens dan ook de gelijkmaker op het scorebord te zetten. Inmiddels was ook Jente in het veld gekomen op de plek van Floor. Met nog elf minuten op de klok was de wedstrijd qua stand gelijk maar qua spelbeeld volledig gedraaid en had Drachten het momentum. Nu was het alleen nog zaak om dit verschil in scores uit te drukken. Dit bleek nog best lastig. Met twee verre afstandsschoten bleef SIOS nog tweemaal aanhaken maar was uiteindelijk niet meer bij machten om een punt binnen te spelen. Via Jort en Ilse werd de eindstand bepaald op 11-9.

SIOS bood opnieuw goed partij maar wist ook de derde ontmoeting niet te winnen. Deze knappe overwinning brengt het puntentotaal op twaalf na negen speelrondes. Door het verrassende verlies van nummer twee Mid-Fryslân in Lelystad (14-12) en het ingecalculeerde verlies van Nic./Hoogkerk tegen koploper CSL (19-4) is het al met al een rooskleurig weekend voor de B1. Volgende week gaan de Drachtster aspiranten op bezoek in Stiens. Hier wacht de nog ongeslagen koploper: CSL B1.

Stand in de B-jeugd 1e klasse-B1A

1. CSL 18 (+67)
2. Mid-Fryslân 13 (+32)
3. Drachten 12 (+21)
4. Nic./Hoogkerk 10 (-13)
5. Exakwa 8 (-14)
6. SIOS 7 (-9)
7. ASVD 2 (-38)
8. De Wâlden 2 (-46)

De hele wedstrijd tegen SIOS in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!