Drachten start nieuwe jaar sterk en pakt punten in Zwolle

Zaterdag stond de wedstrijd Sparta Zwolle – Drachten/Van der Wiel op het programma. Na het vervelende verlies thuis tegen Heerenveen hadden de Drachtsters tijdens de kerstdagen iets om over na te denken. Het was dan ook de vraag hoe het herstel zou zijn. Vorige week in het oefenpotje tegen Wit Blauw uit Kampen was in elk geval te zien dat men nog kon winnen. Waar vooraf zeker een zorgpunt zat, was de stand op de ranglijst. Drachten staat met 8 punten op een gedeelde tweede plek achter AVO, samen met Dindoa. Daarachter volgen naast Sparta ook Heerenveen en Ritola met 6 punten. Bij winst kon Drachten de druk op AVO houden, maar bij verlies was het risico dat men door de ranglijst weg zou zakken. Genoeg om voor te korfballen. Van de andere kant, het feit dat er een verslag is, verklapt wellicht het resultaat al een beetje. De titel overigens ook…

Door het gemis aan een geluidsinstallatie was het ietwat mat in de warming-up. Die matheid namen de Drachtsters mee de wedstrijd in. Sparta had hier ook last van, want ze wisten in de eerste 7 minuten slechts 3 keer de korf te vinden, maar dat was altijd nog 3 keer meer dan de groenhemden. Met een 3-0 tussenstand namen Marco Zegwaard en Arnold van der Kooij de eerste time-out om de boel even goed op te schudden en daarna begon de locomotief langzaam gang te krijgen. Wim maakte met een uitstarter de 3-1 en na de 4-1 van de thuisploeg waren het achtereenvolgens Milan, Wim en Noa die de stand weer gelijk trokken. Nu was het aan Sparta om een time-out te nemen.

De laatste 7 minuten van de eerste helft werd er over en weer gescoord, maar was het Drachten dat het voortouw overnam van de thuisploeg. 11 seconden voor rust maakte Arjen via een uitstartbal de 6-9 en had Drachten even een gaatje van 3, maar uiteindelijk werd met nog 7 seconden voor rust de 7-9 aangetekend door Sparta. Gezien de eerste 10 minuten van de wedstrijd, vanuit Drachtster perspectief overigens een prima ruststand.

De tweede helft had een ander gezicht. Drachten zat er prima in en was eigenlijk continu in controle. Ze liepen via Milan, Welmoed en Anniek uit naar 7-12 en dat gat was eigenlijk onoverbrugbaar voor de thuisploeg. Wat ze ook deden, de Drachtsters wisten het telkens weer prima te beantwoorden. Daarbij werd over veel schijven de korf gevonden, maar was het vooral verdedigend goed op orde bij de gasten.

Halverwege het tweede bedrijf was het 12-17 en moesten de Spartanen, opnieuw in een time-out vluchten om te kijken of er nog wat te repareren viel. Extra tegenslag was een gele kaart bij één van de Zwolse heren, waardoor in elk geval tijdelijk de rebound kracht afnam.

Uiteindelijk stond, mede door een echte buzzerbeater van de Zwollenaren, een 17-20 eindstand op het bord en gingen de punten mee naar het hoge noorden. Gezien het spel dik verdiend. Volgende week speelt Drachten de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe jaar. Concurrent om de tweede plek in de competitie, Dindoa komt dan op bezoek in Drachten. Aanvang is 20:15 uur.

Het tweede speelde eerder op de middag ook in Zwolle tegen Sparta 2. De ploeg van Marc Akkerman wist eigenlijk over de hele wedstrijd de tegenstander netjes onder controle te houden. Dat de uitslag niet groter was, had meer te maken met het feit dat Drachten vergat om door te drukken. Een dik verdiende 13-16 was het resultaat en dat was prima gezien de stand op de ranglijst. Drachten 2 heeft nu 5 punten en staat op de 6de plaats. Het gat met zowel SCO 2 als Sparta Zwolle 2 is nu 4 punten en daarmee kunnen ze verder naar boven gaan kijken en lijkt het gevaar aan de onderkant geweken. Volgende week komt Dindoa 2 op bezoek in Drachten. Aanvang is 18:30 uur.