Aan het einde komt het goed met Drachten en Sparta Zwolle

Het eindigde met een gelijkspel afgelopen zaterdag in de SNIJ Noord hal. Drachten had driekwart van de wedstrijd gedomineerd, maar aan het einde van de wedstrijd stond er ondanks een 11-5 ruststand, toch 19-19 op het scorebord. Toen maakte het allemaal niet zoveel meer uit, maar dat was aan het begin van de wedstrijd wel anders.

Al een tijdje was er een degradatiespook actief in en om Zwolle, maar de ploeg wist op het juiste moment de rug te rechten en voldoende punten te pakken om zich veilig te spelen. Een overwinning in Drachten zou aan alle twijfel een einde maken, maar de start was niet heel bijzonder. Er bleek aardig wat spanning op de Zwolse ploeg te zitten.

Drachten daarentegen had vorige week tegen Heerenveen laten zien dat ze bij uitwedstrijden nauwelijks punten lieten liggen en Heerenveen had zichzelf daarmee in de problemen gebracht. Nu moesten ze in de laatste wedstrijd in Barneveld tegen ODIK, wat nog geen enkel punt had gehaald, winnen om Sparta te achterhalen en dan was het aan Drachten om de sportieve plicht te doen en in elk geval een punt te pakken van Sparta.

Het verliep echter anders in het Barneveldse. Heerenveen was niet lekker uit de wedstrijd van Drachten gekomen en ODIK was er als de kippen bij om Heerenveen de definitieve knock-out te geven. Omdat de wedstrijd in Barneveld om 19:00 uur begon en die in Drachten om 20:15 uur, werd halverwege de eerste helft door Sparta een time-out genomen om de ploeg in te lichten over de berichtgeving vanuit Barneveld. Heerenveen had namelijk verloren van ODIK met 24-20 waardoor Sparta niet meer achterhaald was.. Er ging een zucht van verlichting door de SNIJ Noord hal en dus konden beide teams in het restant van de wedstrijd vrijuit spelen.

Mede daardoor ging Drachten, dat een riante voorsprong kende, in de tweede helft ook wisselen om andere mensen wat speeltijd te geven. Milan speelde zijn laatste wedstrijd voor Drachten en dat kwam hem een minuut of 7 voor tijd op een publiekswissel te staan. Die onrust en het feit dat Sparta de schroom wat van zich af had gegooid zorgde ervoor dat uiteindelijk enkele seconden voor tijd de gelijkmaker door de mand viel. Eindstand 19-19.

Drachten had zich van tevoren ten doel gesteld om bij de eerste 3 ploegen in de rangschikking te komen. Nadat alle uitslagen bekend waren, bleek de doelstelling te zijn gehaald. AVO, wat thuis met 16-24 verloor van Ritola, was vorige week al kampioen geworden. Dindoa won thuis van KIOS met 22-19 en kwam daarmee ook op 22 punten en gelijk met AVO maar op onderling resultaat (AVO won tweemaal van Dindoa), was de ploeg uit Assen al kampioen. Drachten kon na de 19-19 uitslag 1 puntje bijschrijven en kwam op 16 punten uit. KIOS bleef door het verlies bij Dindoa op 14 punten staan en werd op onderling resultaat 4de ten opzichte van Ritola, wat met de overwinning bij AVO ook op 14 kwam. Sparta kwam uiteindelijk op 12 punten uit en Heerenveen bleef door het verlies op 10 punten steken. Het al gedegradeerde ODIK pakte uiteindelijk de eerste 2 punten in de laatste wedstrijd.

Drachten 2 won opnieuw van Sparta Zwolle 2. Ditmaal met 20-14 en daarmee is de ploeg van Marc nog een plekje gestegen in de rangschikking en komen ze uiteindelijk op de 4de plek uit.
We gaan het veld weer op. Op zaterdag 6 april speelt Drachten 1 thuis tegen Quick’21/Vlug en Vaardig 1. Drachten 2 is dan nog vrij. Die starten de veldcompetitie op 20 april uit bij LDODK 3.