Drachten stelt teleur in strijd om degradatie

Afgelopen zaterdag stond de belangrijke wedstrijd Drachten – Sparta op het programma. Zowel Drachten als Sparta uit Zwolle hebben de punten hard nodig in de Overgangsklasse A, omdat ze zich in de onderste regionen bevinden. Een overwinning zou voor beide ploegen dan ook zeer welkom zijn. Het werd een gedenkwaardige middag.

Drachten had een prima start van de wedstrijd. Binnen 10 seconden had Milan de bal in de korf liggen. Sparta wist dat in de tegenaanval direct te beantwoorden (1-1). Daarna begon het pas echt te lopen bij de groen-hemden. Via Siemen Jan, Ilse, Anniek en opnieuw Milan, ontstond er binnen 5 minuten een gat van 4 doelpunten (5-1). In de fase daarna wist Drachten de voorsprong vast te houden en langzaam verder uit te bouwen. Na een kwartier stond het 7-3 en had Sparta inmiddels zijn tweede strafworp gemist. Maar ook bij Drachten begon de scoringsdrift terug te lopen. Uiteindelijk werd een ruststand bereikt van 10-4, maar was de conclusie ook dat in het tweede kwartier van de wedstrijd slechts 3 Drachtster- en 1 Zwolse treffer te noteren vielen.

In de tweede helft waren de doelpunten zeker van de thuisploeg duur. In eerste instantie leken beide ploegen het tempo van scoren weer op te pakken. Via 11-5 door een goal van Arjen en na een uitstarter van Siemen Jan (12-7) stond er na 17 minuten nog steeds een verschil van 5 doelpunten op het scorebord. Vanaf dat moment gaven de gasten gas en kon Drachten dit nauwelijks meer beantwoorden. Alleen Wim kon met nog 10 minuten op de klok de 13-9 nog aantekenen. De wissels die de Zwollenaren doorvoerden, keerden het tij en Drachten kreeg het steeds lastiger. Wat in eerste instantie nog een onoverbrugbaar gat leek was binnen 3 minuten teruggebracht naar 13-12.

Door middel van Time-outs probeerden de coaches van Drachten de rust terug te brengen in de hoofden van de spelers, maar dat lukt niet voldoende. Het duurde echter tot een dikke minuut voor tijd voordat de Zwolse formatie de 13-13 aantekende. Ook daar was de spanning inmiddels groot. In de laatste Zwolse aanval wisten ze met een afstandsschot opnieuw de korf te raken en zo werd het enkele seconden voor tijd 13-14. Daarna was de tijd te kort voor Drachten om nog te antwoorden. Het bleef uiteindelijk 13-14.

Drachten speelde zeker de eerste helft een puike partij korfbal. Er werd geconcentreerd en verzorgt aangevallen en de ballen vielen. De ruststand van 10-4 was ook zeker een goede weerspiegeling van de verhoudingen. In de tweede helft vergaten de Drachtsters één belangrijk element in de korfbalsport; scoren. Met iets meer rust en geduld hadden de Drachtsters wellicht gewoon mee kunnen scoren met de tegenstander en was er nooit het geloof bij de gasten ontstaan dat er mogelijkheden waren. Nu liet Drachten het op de cruciale momenten afweten.

Doordat alle tegenstanders in de onderste regionen wél punten pakten, staat Drachten nu alleen onderaan. OWK heeft een punt meer en het gat met AVO, Sparta en NKC is 3 punten. Er zijn nog 3 wedstrijden te spelen. De eerstvolgende is op 28 mei uit tegen de Meeuwen.