Drachten is van de 0 af!

Drachten 1 neemt eerste punten mee naar huis

De zon en hoge temperaturen maken plaats voor dikke regendruppen en harde wind: de herfst is begonnen! Dat was afgelopen zaterdag goed te merken in Zwolle, waar zowel het eerste als tweede de grasmat betrad. Harde windvlagen dwars over het veld maakte het scoren verrekte moeilijk, maar ondanks de nieuwe en ultralichte wedstrijdbal wist het tweede vaak genoeg het gat van de korf te vinden. Zij schreven met mooi spel een eindstand van 11-14 op het scorebord. Het eerste wist dat het moeilijk ging worden: harde wind en een tegenstander dat in de zaal in de hoofdklasse uitkomt. Ze kregen één taak van de hoofdtrainer mee: ‘laat zien wat je waard bent’.

Donderdagavond 19:25 uur stipt gooiden Simon en Arnold hun strijdplan op tafel: ACHTERRR. Niet overal, maar wel waar het moet. Iets waar alle acht spelers geen groot fan van zijn, maar wat nodig was om het snelle spel van Sparta Zwolle te stagneren. Die goede afspraken en door echt scherp te verdedigen weet Drachten de doelpunten bij de Zwollenaren te beperken. Helaas waren ook de scores aan de kant van Drachten schaars, waardoor het gelijk op bleef gaan tot 4-5. Maar vlak voor rust lijkt het onmogelijke toch wéér te gebeuren: Drachten laat het uit hun handen glippen en Sparta Zwolle weet met drie doelpunten de wedstrijd te keren. Met een ruststand van 7-5 lopen de spelers verslagen de kleedkamer in.

Goed uit de startblokken

De situatie voor rust lijkt een herhaling van vorige week, maar een herhaling van de minuten na rust laat ons vlaggenschip zich niet gebeuren. Alle supporters aan de kant (top dat jullie er waren jongens!) wisten dat dat de boodschap was die de spelers in de kleedkamer te horen kregen. Het fluitsignaal klonk, de bal werd gelijk doorgespeeld achter de korf, Wim Braam maakte zich los van zijn tegenstander, schoot én scoorde! Drachten zette deze sterke aanvallen gelijk door en zette vrij snel een 7-8 op het scorebord. Er werd aan beide kanten erg knap verdedigd en de wind was nog steeds niet gaan liggen waardoor deze stand een lange tijd bleef staan. Te spannend vonden de hoofdtrainers. Anouk – topscoorder bij het tweede met 7(!!) doelpunten – werd gebracht en later stapte ook Arjen binnen de lijnen. Arjen zette hard aan, maakte een uitwijkbeweging en scoorde. Onder luid gejuich van zowel alle spelers aan de kant áls alle aanwezige supporters zette hij 9-11 op het scorebord. En met deze eindstand nam Drachten deze zaterdag 4 punten mee naar huis.

Perspectief voor volgende weken

Man o man wat voelen deze punten lekker. Het was zwaarbevochten, maar het spel biedt zeker perspectief. Vooral verdedigend deed onze hoofdmacht het ijzersterk. Het tactische plan om hier en daar achter te verdedigen werd fenomenaal uitgevoerd. En dat is allesbehalve makkelijk: een wedstrijd lang concentreren en heel goed naar elkaar luisteren. Complimenten! Volgende week staat de wedstrijd tegen het ongeslagen de Meeuwen op het programma. Ben jij erbij?!