Drachten heerst opnieuw in duel met Tweemaal Zes

We zijn halverwege de zaalcompetitie en dus stond afgelopen zaterdag de eerste return op het programma. Het uit Maartensdijk afkomstige Tweemaal Zes was afgereisd naar het hoge noorden om Drachten tegenstand te bieden. In het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk nooit garanties voor de toekomst, maar de eerste zaalwedstrijd dit seizoen stond ons nog in het geheugen gegrift. Drachten behaalde in Maartensdijk een eclatante 19-34 overwinning. Er was dus vooraf veel vertrouwen bij de thuisploeg en daar was vanwege de stand op de ranglijst, Drachten staat nog steeds aan kop, ook alle reden voor.

In de redelijk goed gevulde SNIJ Noord hal, gingen de Drachtsters prima van start. Een strafworp na een overtreding bij haar eerste doorbraak, leverde Ilse de eerste goal op en een uitstartbal van Maurits bracht de 2-0 op het scorebord. Daaropvolgend was het Bente die van afstand raak schoot en benutte Anniek opnieuw een strafworp en was het na 3 minuten al 4-0. Het tempo wat Drachten in het begin van de wedstrijd op de mat legde kon niet goed beantwoord worden door de gasten. De 5-0 werd opnieuw door Ilse gemaakt, ditmaal van afstand en de 6-0 werd van achter de korf door Arjen binnen geschoten.

In de 8ste minuut van de wedstrijd wisten de gasten eindelijk iets terug te doen door een doorloopbal af te ronden maar een strafworp van Wim bracht het gat weer naar 6 punten (7-1). Na een splijtende pass van Ilse was het Anne die uit een kans in de korfzone de 8-1 maakte en na de 8-2 van Tweemaal Zes was het Anniek die eerst een doorloopbal maakte en daarna gebruik maakte van de ruimte die haar dame weggaf door van afstand eveneens raak te schieten (10-2).

De laatste 10 minuten van de eerste helft kon Drachten de voorsprong nog eens flink uitbouwen. Ilse maakte van afstand de 11-2 en na de 11-3 was het Anniek met een strafworp en een afstandsschot die de voorsprong verder vergrootte naar 13-3. Na de 13-4 van één van de dames van Tweemaal Zes, maakte Anne een aan haar toegekende strafworp af (14-4). Een strafworp en een afstandsschot van opnieuw Anniek en een rake afstander van Ilse zorgden voor de 17-4 ruststand. De wedstrijd was eigenlijk al gelopen.

De tweede helft leek dan ook een formaliteit en al snel ging het tempo wat omlaag. Beide ploegen bleven scoren maar het was een stuk meer in evenwicht, dan wat het publiek de eerste helft had gezien. De uiteindelijke eindstand was 31-16. De goede rekenaars onder ons constateren dan dat de tweede helft met 14-12 werd gewonnen door Drachten. Hoogtepunt voor het thuispubliek was het het debuut van Meike en Noa. De laatste wist dit zelfs te bekronen met een prachtig doelpunt. Ook goed om te zien was dat Femke weer op de weg terug is en een flink stuk van de tweede helft mee kon spelen.

Het blijft onverminderd spannend in de overgangsklasse B. Mede koploper SCO wist dit weekend thuis te winnen van Dindoa (25-11), dus blijft het in het spoor van Drachten. Volgende week speelt Drachten op 20:00 uur in Maarssen de lastige uitwedstrijd tegen OVVO. SCO gaat dan naar Wit Blauw in Kampen.