Openingsduel tussen promovendi

Zaterdag 2 april mocht Unitas 3, dit zaalseizoen gepromoveerd naar de reserve overgangsklasse, aantreden tegen Drachten 2: de beoogd promovendus naar de reserve hoofdklasse in de zaal (nog afhankelijk van HKC 1 – Groen Geel 1).
De wedstrijd stond onder leiding van een zeer correct fluitende Bert Blauw die zaterdag niet één-, maar tweemaal te vinden was als scheidsrechter bij de Drachtster sportvelden!

Zoals het een echte veldwedstrijd betaamt waren de goals schaars en woei de wind rijkelijk.

Drachten 2 wist al vroeg in de wedstrijd op een voorsprong te komen door dynamisch en attractief aan te vallen en verdedigend hoge druk op te leggen. Unitas wist hier wisselend mee om te gaan.
In één vak wist het Drachtster kwartet Unitas volledig aan banden te leggen. Het herenduo Simme Travaille en Dennis de Haan heeft, mede dankzij de uitstekende verdedigende druk van dames Doenja Payer en Bente de Jong, meer ballen onderschept dan het team van de statistieken kon bijhouden.
Op een gegeven moment was de inkt in de pen op van het turfen van de onderscheppingen.

Dit verdedigende werk moet dan natuurlijk ook beloond worden. Unitas wist echter door zakkende reboundheren in het andere vak de Drachtster aanval goed te ontregelen, waardoor een ruimere voorsprong uitbleef en Drachten 2 het naliet om echt een gaatje te slaan.
Vanaf de stand 7-5 bleven de doelpunten schaars en kon Unitas langzaam inlopen tot een gelijke stand. Drachten ging de rust in met een 8-9 achterstand, maar kon dit middels een mooie score van Larissa Braam snel naar een 9-9 gelijke stand ombuigen.

Op een 10 – 10 gelijke stand werd het herenduo Wilfred Oostra en Maurits Witte ingebracht om het aanvalsvak van Drachten te wapenen tegen de meekijkende reboundheren.
Wilfred Oostra wist met een rebound uit de ruimte en een fenomenale wegspring-goal de 11-10 voorsprong op het scoreformulier te zetten.
Het uitstekend verdedigende Drachtenvak weerhield Unitas ervan te scoren in deze fase en gaf daarmee de gelegenheid aan het aanvalsvak om het verschil te maken.
Met behulp van het reboundwerk kon het aanvalsvak veel herhalen waarbij in een aanval het achstste schot met een doelpunt bekroond werd en er definitief 2 verschil op het scorebord stond.

Drachten 2 speelde de laatste minuten volwassen uit en kon met een 12-11 winst de eerste veldwedstrijd tevreden achter zich laten.
Fijn voor Drachten 2 dat Isis Hiemstra weer haar eerste volledige wedstrijd heeft kunnen spelen!

De eerstvolgende wedstrijd is om 14 mei uit tegen NIC 2.