Drachten vergeet beloning in Rottevalle en deelt de punten

Alweer de laatste veldwedstrijd van de herfstcompetitie stond afgelopen zaterdag op het programma. Drachten ging op bezoek in Rottevalle bij Wêz Handich/DOW/TFS. Alleen als de thuisploeg met meer dan 10 doelpunten verschil wint, zal Drachten nog naar de derde plaats zakken in de rangschikking. Zo ver kwam het echter niet. Het was ook de eerste wedstrijd die daadwerkelijk in herfstsfeer werd gespeeld. Het was goed koud langs het met veel publiek bezette veld.

Drachten startte stroef, wist zelf niet te scoren in het begin, maar keek na 10 minuten wel tegen een 3-0 achterstand aan. Een vroege time-out van Marco en Arnold en een opstootje tussen twee heren in het veld, zorgde ervoor dat de gasten daarna beter in het spel kwamen. Milan was de eerste Drachtster die doel trof (3-1) en na de 4-1 was het Wim die vanaf de strafworpstip koel bleef (4-2).

Een mooie doorloopbal van Janke en een strafworp van Femke zorgden ervoor dat Drachten weer gelijk kwam met de thuisploeg (4-4). Anniek zorgde met een afstandsschot zelfs voor de eerste voorsprong voor Drachten en na de 5-5 was het Milan die Drachten opnieuw op voorsprong schoot. Nadat de thuisploeg opnieuw gelijk was gekomen, zetten de Drachtsters nog eenmaal het beste beentje voor in de eerste helft. Via een klein kansje van Wim en een mooi uitgespeelde aanval waarbij Arjen doel trof ging Drachten uiteindelijk met 6-8 aan de thee.

Na de rust ging Drachten gestaag verder met het uitbouwen van de voorsprong. Janke was de eerste die de korf vond met een treffer van afstand (6-9). Nadat er een tegentreffer geïncasseerd moest worden was het Anouk die een strafworp benutte en de voorsprong opnieuw naar 3 doelpunten bracht (7-10). Na de 8-10 miste de thuisploeg een strafworp, waarna Drachten via Jenmar de voorsprong weer kon uitbreiden naar 8-11. In deze fase had Drachten het betere van het spel en was het wachten totdat de groenhemden doordrukten, maar dat gebeurde niet.

Daardoor werd het in de laatste 20 minuten toch weer spannend. De score bij Drachten stokte even en bij Wêz Handich/DOW/TFS wisten ze de korf weer te vinden. Daardoor werd het uiteindelijk 11-11. Janke schoot Drachten via een vrije bal weer op voorsprong, maar in de gelijkmakende aanval werd ook de gelijkmaker binnen gelegd. Met nog iets meer dan 10 minuten op de klok zorgde Arjen met een afstander opnieuw voor de voorsprong en 5 minuten voor tijd was het Wim die met een klein kansje de 12-14 binnen schoot. In de laatste fase was Drachten onrustig en speelde het niet uit, waardoor de thuisploeg de 13-14 en met nog 2 minuten te spelen zelfs de 14-14 scoorden. Het gelijke spel was voor de thuisploeg voldoende om bij de beste nummers 3 te horen en dus speelden ze het netjes uit. Er vielen geen goals meer. Eindstand 14-14.

De najaarscompetitie zit er daarmee op en Drachten kon de tweede plaats al bijna niet meer ontlopen. Daarmee speelt Drachten ook in het voorjaar weer in de Overgangsklasse en kan dan alsnog proberen om promotie af te dwingen. Het tweede won ook de laatste wedstrijd, uit bij NKC’51. Ze waren vorige week al kampioen en zijn nu ook nog ongeslagen. Ze promoveren naar de degradatiepoule van de reserve Ereklasse en dat is een meer dan uitstekende prestatie van het team van Marc Akkerman.