Drachten maatje te groot in derby

Zaterdag stond er een heuse derby op het programma in de Overgangsklasse 1. Drachten ontving aan de Sportlaan Wêz Handich/DOW/TFS, een combinatievereniging uit Rottevalle, Oostermeer en Drachtstercompagnie. Mede ook door het jeugdkamp, dat die avond in de Drachtster hal plaatsvond, was het een drukte van jewelste rondom het veld.

Nadat Drachten zich vorige week bij Invicta/Frigro met 15-25 herstelde van het verlies een week eerder, was het de vraag of deze lijn doorgetrokken kon worden. De tegenstander had in de eerste speelronden ook van Invicta/Frigro gewonnen, maar kon het tegen Flamingo’s net niet bolwerken en verloor met 13-9.

De gasten begonnen in elk geval voortvarend en maakten brutaal de 0-1 uit een strafworp. Wim maakte de 1-1 en Milan maakte met twee afstandsschoten een eerste verschil (3-1). Wêz Handich/DOW/TFS schoot zichzelf met twee prachtig hoge afstandsschoten terug in de wedstrijd (3-3), maar daarna waren het Janke en Arjen die opnieuw voor een voorsprong zorgden (5-3).

Nadat de gasten de 5-4 op het scorebord hadden gezet, door andermaal een hoge afstander, nam Drachten het initiatief over en liep via een strafworp van Lauren, een uitstartbal van zowel Milan als Arjen, een rake afstander van Wim en een strafworp van Martijn uit naar een ruime 10-4 voorsprong. De gasten benutten voor de thee nog een strafworp, maar Femke en Wim benadrukten nogmaals de versnelling die Drachten had geplaatst. De ruststand was 12-5.

De tweede helft had Drachten niet meer de tegenstand die het zeker in het begin van de wedstrijd nog wel had. Anniek en Janke zorgden voor 14-5 en na de 14-6 waren het Anniek en Martijn en daarna Arjen en Milan die het gaatje opnieuw vergrootte (18-6). Er stond toen nog ruim 18 minuten op de klok, maar de wedstrijd was inmiddels gespeeld.

Na de 18-7 benutte Anniek een doorloopbal en was het Milan die opnieuw van afstand de korf wist te vinden. Drachten moest in de laatste fase nog wat meer goals incasseren, waardoor de voorsprong weer wat terugliep, maar door goals van de ingevallen Anouk en Jenmar en opnieuw Janke werd het uiteindelijk 23-14.

Opnieuw een prima overwinning van Drachten en dat biedt zeker perspectief voor de eerste terugwedstrijd in de competitie. Volgende week zaterdag wacht in Buitenpost opnieuw Flamingo’s. De wedstrijd start om 15:30.

Drachten 2 speelde afgelopen zaterdag tegen koploper NKC’51 2 uit Nijverdal. Ook het tweede wist met 17-12 een prima overwinning te boeken. Volgende week wacht de terugwedstrijd tegen Spirit in Voorthuizen. Ook het restant van de gestaakte thuiswedstrijd tegen datzelfde Spirit, zal dan uitgespeeld worden.