Drachten mist aansluiting kop veldcompetitie

Na een uitstekende teamprestatie in Zuidlaren, waar Drachten vorige week met een prima 11-23 de punten mee kon nemen naar huis, stond nu de eerste “terug”wedstrijd van deze veldcompetitie op het programma. Het uit Kampen afkomstige Wit Blauw kwam op bezoek en aangezien er in Kampen eerder dit seizoen nipt werd verloren (16-15), waren de verwachtingen hoog gespannen. Opnieuw een kans voor Drachten om zich nadrukkelijk in de kop van de poule te melden, maar dan was een overwinning noodzakelijk.

Binnen 7 seconden had Redmar de eerste bal in het mandje liggen. Daarmee zette Drachten de toon voor een productieve beginfase. Wit Blauw trok de stand via een afstander van één van de dames gelijk (1-1). Na een slim verdiende strafworp van Wit Blauw (1-2) was het Anouk die in de eerstvolgende aanval van Drachten met een afstandsschot de gelijkmaker aantekende (2-2). Nadat Wit Blauw opnieuw op voorsprong was gekomen, was het Anniek met een uitstartbal (3-3).

Het tempo was al met al hoog in de beginfase van de wedstrijd. Na de 3-4 van Wit Blauw was het Wim die met een afstandsschot de stand weer in evenwicht bracht (4-4) en er waren nog maar amper 7 minuten gespeeld. Wit Blauw sloeg daarna het eerste gaatje via twee uitstartballen, maar daarna waren het Wim en Anouk die beiden opnieuw wisten te scoren. 6-6 na amper 9 minuten spelen. In de eerstvolgende aanval was het Anniek die Drachten van afstand op voorsprong schoot, maar Wit Blauw maakte weer gelijk (7-7). Nadat één van de heren van Wit Blauw met een blessure uitviel was het Arjen die met een uitstarter opnieuw de voorsprong op het scorebord bracht, maar Wit Blauw wist opnieuw te counteren en maakte 8-8.

Naar de rust toe maakte Wit Blauw dan toch het eerste verschil. Eerst middels een uitstartbal en een afstandsschot (8-10). En na een benutte strafworp van de gasten wist Wim Drachten terug te vechten naar 9-11, maar de laatste goal voor de rust was alsnog van Kampense makelij zodat Drachten tegen een ietwat geflatteerd verschil van 3 goals aankeek, tijdens de thee.

Hamvraag was natuurlijk of Drachten in de tweede helft opnieuw de veerkracht kon tonen en het gat kon dichten. Het antwoord lag voornamelijk bij de spelers van Wit Blauw, die in een periode van 12 minuten, de ene na de andere goal maakten. Alleen Redmar kon daar iets tegenin brengen (10-15) vanuit Drachten kant. Na die 12 minuten keek Drachten tegen een achterstand van 9 doelpunten aan (10-19) en dat gat leek onoverbrugbaar.

Drachten probeerde nog wel. Door doelpunten van Ilse, Anne, Femke en opnieuw Ilse werd het gat weer wat kleiner (14-19). Maar met nog 5 minuten op de klok zorgde Wit Blauw er daarna voor dat alle hoop bij Drachten vervloog door de 14-20 en 14-21 op het bord te zetten. Femke maakte met een fraai afstandsschot de laatste van de wedstrijd. 15-21.

Dit was de laatste veldwedstrijd in de najaarscompetitie. De ploegen gaan nu de zaal in. Drachten doet dat met 7 punten in de veldcompetitie en staat daarmee in de middenmoot. In april zal de veldcompetitie hervat worden.