Drachten schiet Wit-Blauw in Kampen aan diggelen

Na de overwinning in de SNIJ Noord Hal op SCO, was het er Drachten alles aan gelegen om ook in Kampen tegen Wit-Blauw een goed resultaat neer te zetten. Op het veld hadden beide ploegen elkaar al twee keer ontmoet en dat leverde tweemaal een overwinning op voor Wit-Blauw. Het was dus zeker geen uitgemaakte zaak dat Drachten deze wedstrijd naar zich toe zou trekken. Met de vorm zit het echter de laatste periode wel snor en dus ging men met vertrouwen het veld in.

Beide ploegen vertrokken ruim na 21:00 uur sterk uit de startblokken. Was het één van de heren van de thuisploeg die de 1-0 op het bord zette, in de tegenaanval maakte Wilfred gelijk en zo zaten beide ploegen er gelijk goed in. Drachten maakte via Anne de 1-2 en Wit-Blauw kreeg via één van de dames de gelegenheid vanaf de strafworpstip om gelijk te maken. Die kans werd echter onbenut gelaten waarna Drachten in de volgende aanval via Arjen wel scoorde (1-3).

Via opnieuw een afstander van Wilfred maakte Drachten het gaatje nog iets groter (1-4) waarna Wit-Blauw met een benutte bal in de korfzone weer iets terug kwam (2-4). Daarna waren het Arjen achter de korf en Maurits die beiden opnieuw van afstand raak schoten en de marge op 4 verschil brachten (2-6). Wilfred deed daar opnieuw van afstand nog een schepje bovenop en pas daarna wist Wit-Blauw via één van de dames wat terug te doen (3-7). Een raak afstandsschot van Anne, een doorloopbal van Ilse, een afstander van Anniek en eveneens een afstandsschot van Bente zorgden ervoor dat de coach van Wit-Blauw niets anders meer kon doen dan een Time-out nemen. Na ruim 11 minuten spelen stond er 3-11 op het bord.

Waar het na een Time-out eerder dit seizoen nog wel eens mis kon gaan, bleven de Drachtsters ook dit keer “cool” en stoïcijns leveren. Maurits schoot met nog 10 minuten in de eerste helft de 3-12 binnen, waarna Milan een doorloopbal moest incasseren. Wilfred scoorde daarna opnieuw met een raak afstandsschot en Milan schoot een uitstarter binnen waardoor het gaatje weer 10 doelpunten was (4-14). De thuisploeg uit Kampen ging het in deze fase over een iets andere boeg gooien en de duels werden harder, maar nog steeds bleef Drachten doen waar ze goed in zijn. Rustig blijven en doelpunten maken. Wit–Blauw kon het gaatje voor de rust iets verkleinen naar 8 verschil. Beide ploegen gingen de rust in met een 9-17 tussenstand waarbij nog twee goals van Maurits, waarvan één prachtige doorloopbal, en een schot van Arjen te noteren vielen.

Het tweede bedrijf ging Wit-Blauw opnieuw iets anders proberen om Drachten te ontregelen, maar ook dat had niet het effect wat de thuisploeg gehoopt had. Het stringent achterverdedigen ontregelde weliswaar het spel, zolang Drachten balsnelheid hield, bleef het in het ritme en maakten ze gebruik van de ruimte die ze kregen om te scoren. Arjen maakte een afstander en na de 10-18 score door de thuisploeg, was het Wilfred die een strafworp benutte. Wit-Blauw scoorde opnieuw maar ook ditmaal wist Drachten te reageren door een goal van Arjen en daarna van Maurits waardoor Drachten de eerste minuten van de tweede helft schadeloos doorkwam (11-21).

Grote verliezer van de tweede helft was de neutrale kijker en de meegereisde supporters uit Drachten. Want echt leuk korfbal was er niet meer te zien. Het gaatje van 10 doelpunten werd tot de 8ste minuut gehandhaafd (14-24), waarbij doelpunten van Milan, Maurits en Wilfred te noteren vielen. Met nog een kwartier te spelen, wist Wit-Blauw de stand weer iets dragelijker te maken (16-24) en Drachten nam een Time-out om de puntjes wat betreft het strijdplan, nog maar eens op de i te zetten.

Het laatste deel van de tweede helft wist Wit-Bauw het gaatje nog iets te verkleinen naar 6 verschil, maar bleven de gasten teren op de voorsprong. Milan maakte met een prachtige “onehander” de 16-25 en hij maakte ook de 19-26. Na de 20-27 mocht Wit-Blauw nog eenmaal dichterbij komen, maar de 22-27 viel 3 minuten voor tijd, waarna de ingevallen Redmar alle Kampense hoop de grond in boorde door koeltjes de 22-28 te noteren. De 22-29 door opnieuw een benutte bal in de korfzone van Anne (de 27ste Drachten treffer had ze ook aangetekend), was het laatste wapenfeit van de Drachtsters. Wit-Blauw maakte voor de statistieken nog de 23-29.

Drachten was in Kampen overduidelijk beter, wat Wit-Bauw ook probeerde, ze brachten de gasten niet van hun stuk. Drachten blijft daarmee voorlopig samen met SCO op kop staan in de Overgangsklasse B. Ook SCO wist namelijk thuis ruim te winnen van OVVO (36-19). Volgende week is de eigen SNIJ Noord hal het decor voor de eerste terugwedstrijd in de zaalcompetitie. Tweemaal Zes komt dan langs voor de volgende krachtmeting.

Drachten 2 wist helaas niet te winnen in Driebergen. Dalto 3 was net iets te sterk (33-25). Volgende week speelt het tweede het belangrijke duel tegen Koog Zaandijk 3. Bij winst kan een belangrijke stap worden gezet voor lijfsbehoud in de hoofdklasse.