Drachten verzuimd resultaat te halen in Kampen

Het zonnetje scheen toen onze Drachtster hoofdmacht het veld betrad in Kampen. Het gevoel was goed geweest in de voorbereiding, waarbij duidelijk werd dat er flink wat veranderingen moesten worden doorgevoerd. Met het afscheid van een behoorlijk aantal toonaangevende spelers uit de selectie, moest er opnieuw gebouwd gaan worden. Daarnaast kwamen de groenhemden ook daadwerkelijk met nieuwe groene “hemden” het veld in. Hoofdsponsor Van der Wiel en subsponsor Metalis brachten met een nieuwe overeenkomst nieuwe kleding mee.

Nadat het arbitrale duo Schippers en De Wilde om 15:30 de wedstrijd infloten, gingen de Drachtsters snel op zoek naar het goede gevoel. Dat lukte in het eerste deel van de wedstrijd prima. De van Nic. overgekomen Anne maakt met haar eerste afstandsschot gelijk haar eerste goal; 0-1. Wit Blauw deed in de opvolgende aanval wat terug (1-1), Na afstanders van Ilse en Arjen was het eerste gaatje geslagen. Wit Blauw maakte 2-3, maar Wilfred vergrootte de voorsprong met een klein kansje weer naar 2-4.

Na ruim een kwartier spelen vergrootte Ilse met een vrije bal de voorsprong (2-5), maakte Wit Blauw de 3-5, maar maakte Wilfred er 3-6 van. Daarna zorgde Anne er met een strafworp voor dat het gaatje met nog een minuut of acht voor de thee, voor het eerst 4 werd (3-7). Wit Blauw pleegde de eerste wissel en die leek goed uit te pakken (4-7), maar Anouk maakte er vanaf de strafworpstip eerst nog 4-8 van. De laatste paar minuten van de eerste helft hadden de Drachtsters het vizier wat minder scherp staan en kantelde de wedstrijd wat. Viel de bal aan Drachten kant een aantal keren net niet goed, aan de kant van de Kampenaren maakten ze de goals wel. Uiteindelijk gingen beide ploegen met een 7-8 ruststand aan de thee.

In het eerste deel van de tweede helft bleef de wedstrijd wat hangen. Drachten kon moeilijk de korf vinden en ook bij de thuisploeg bleek dat lastig. Na bijna 5 minuent kwam de thuisploeg toch langszij (8-8). Wilfred beantwoordde dit met een afstander 8-9, maar in de daaropvolgende aanval sloot Wit Blauw weer aan door de 9-9 aan te tekenen. Arjen maakte er met een fraaie afstander na ruim 6 minuten 9-10 van, maar opnieuw werd in de opvolgende aanval direct de 10-10 gemaakt. Na de 11-10 van Wit Blauw, die hen voor het eerst de voorsprong bracht, maakte Wim zijn eerste goal (11-11).

In het tweede deel van de eerste helft volgde een periode waarin Wit Blauw het betere van het spel had, waardoor ze konden uitlopen naar 15-11. Met nog 8 minuten op de klok zette Drachten voor de laatste keer alle zeilen bij. Via onder meer een vrije bal van Wim, uitstarter van Milan en een afstander van Wilfred werd het gaatje uiteindelijk weer helemaal gedicht naar 15-15.

De laatste paar minuten van de wedstrijd waren hectisch. Eerst viel Ilse uit vanwege een blessure. Daarna kregen de Drachtsters meerdere kansen op een goal, maar het werd helaas niet goed genoeg uitgespeeld en in de laatste minuut ontstond er in de tegenaanval een strafworp voor Wit Blauw die koelbloedig werd benut. Drachten had daarna nog slechts enkele seconden en de bal viel niet. Eindstand 16-15.

Drachten liet in Kampen zien dat ze het verlies aan ervaring, goed hebben kunnen opvangen. Ze deden niet onder voor de thuisploeg en als ze bij 4-8 met iets meer overleg de voorsprong verder hadden kunnen vergroten, was de tweede helft een formaliteit geweest. Nu kwamen de Kampenaren juist vlak voor de pauze weer helemaal terug in de wedstrijd en dat had niet gemoeten. Ook in de tweede helft toonden de groenhemden veerkracht door het gaatje van 15-11 weer terug te brengen naar 15-15. In de hectiek die in de laatste minuten ontstond, konden de Drachtsters het dan weer net niet bolwerken. Als dat nog iets beter wordt, dan komt het wel goed. Volgende week komt Sparta uit Zwolle op bezoek in Drachten. Dan beloont de ploeg zich hopelijk meer.