Spel Drachten verbetert

Wedstrijd: Drachten 1 – Nic. 1

De tweede thuiswedstrijd stond alweer op het programma en na de afgelopen twee wedstrijden werd er gesmacht naar een goede wedstrijd. Een overwinning op het sterke Nic. werd niet per se verwacht na de verloren wedstrijden tegen NKC ’51 en AVO, zolang het spel maar verbetering liet zien kon er tevreden verder gekeken worden. Dit was precies de boodschap waarmee de hoofdtrainer zijn ploeg het veld in stuurde.

Drachten 2 liet zien hoe het moest en wist te winnen van Nic. 2 met 18-15. Daarna was het de beurt aan het vlaggenschip en ook zij begonnen scherp aan de wedstrijd. Binnen 10 seconden stond het al 1-0, maar ook Nic. was scherp want zij counterden direct met de 1-1. Vervolgens kwam een behoorlijk lange defensieve periode waarbij beide ploegen het kaas niet zomaar van het brood lieten eten. Na zo’n 15 minuten stond het nog maar 2-2, maar dit was het moment dat beide ploegen ook aanvallend wakker werden. Tot 2 minuten voor rust stond het 8-8, een comfortabele gelijke stand in de pauze stond in het vooruitzicht. Maar juist nu werd het spel van Drachten geplaagd met fouten en Nic. profiteerde gretig. Ruststand 8-10.

Dit betekende dat Nic. blij en in de flow de rust in ging, waar Drachten voornamelijk de domper moest verwerken. Na de thee zette Nic. dit gelijk om in een doelpunt en daardoor moest Drachten in de achtervolging. Dit lukte tot 11-13, maar vanaf hier drukte Nic. echt door. Voor Drachten leek een zware nederlaag in de maak te zijn toen op een gegeven moment 12-20 op het scorebord stond. Maar waar de Drachten spelers de afgelopen twee weken de kop lieten zakken rechtten ze nu juist de rug. Door beter spel op de mat te leggen strandde de achtervolging op 17-22, wat ook de eindstand van de wedstrijd was.

Er mag tevreden terug gekeken worden op het spel, want als dit niveau doorgezet kan worden, en de periode met fout(jes) en weinig doelpunten verkleind kan worden, komen de punten vanzelf.

Volgende week gaan we de strijd aan met Sparta Zwolle. We lusten ze rauw! Drachten 2 begint om 14:00 uur en Drachten 1 om 15:30 uur. Tot dan!

Foto’s met dank aan Janko van der Kooi!