Competitieronde 2 voor Drachten 2

Drachten 2 tevreden na overwinning op Sparta Zwolle

Het is alweer een week geleden, maar we blikken nog even terug op de mooie overwinning van Drachten/Van der Wiel 2 tegen Sparta Zwolle 2. Twee weken geleden wist het tweede team ontzettend knap te winnen van Blauw-Wit Amsterdam. Het team met hier en daar wat korfballeagueroutine. Vooral na die winst is het tweede gebrand om bovenaan de poule te eindigen.

Die strijdlust was gelijk te zien aan het verdedigingsvak met daarin Alinda, Anouk, Jenmar en Martijn. Door de druk op de ballijn had Sparta Zwolle het moeilijk om een goede aanval op te zetten. Dat gaf het aanvalsvak van Drachten tijd, want ook zij waren de eerste minuten nog zoekende. Pas na negen minuten spelen zette Sparta door het benutten van een vrije bal de 0-1 op het scorebord en niet veel later de 0-2 door een afvallende bal. Drachten moet een tandje bijzetten, maar blijft geloven in een overwinning.

De doelpuntenmachine komt langzaam op gang

Drachten blijft mooie kansen creëren en kan zelfs meerdere keren per aanval de korf vinden, maar vergeet af te ronden. Tot halverwege de eerste helft. Jenmar zet zijn heer gemakkelijk op het verkeerde been en rent hem snoeihard voorbij. Dat levert verdient een strafworp op en daarmee zet Jenmar de stand eindelijk op 1-2. Vrij snel scoort Martijn van ver de gelijkmaker. Even lijkt het een wedstrijd met weinig doelpunten te worden, maar de doelpuntenmachine is los. Ook bij het team uit Zwolle, waardoor het tot rust gaat het gelijk op gaat. Drachten krijgt verdedigend te veel vrije ballen en strafworpen tegen. Aan de andere kant weet het zelf ook de kansen te benutten. Drachten gaat uiteindelijk de kleedkamer in met een kleine voorsprong: 12-10.

Coach Jaap Tilkema

“We bleven in het begin van de eerste helft te veel alleen aan de voorkant spelen, waardoor het te voorspelbaar werd.”

Voorsprong uitbreiden

Meteen na rust laat Drachten zien dat ze de voorsprong willen uitbreiden. Uit een mooie aanval en een spelverplaatsing scoorde Jenmar de 13e van de wedstrijd. Aan de andere kant laten we de tegenstander te gemakkelijk op twee benen schieten, ook daar is het raak. Maar Maurits wil het gat niet kleiner laten worden. Hij rebound sterk, rond knap met één hand af en zet de stand op 13-11. De tweede helft benut Drachten beter het hele vak. Ze verplaatsen de bal, laten tegenstanders draaien en hebben lopende rebounds. Dat resulteert in meerschots aanvallen en ook echt in hele goede kansen. Die we helaas niet allemaal benutten. Na tien minuten spelen breidt Drachten door een strafworp van Alinda de voorsprong uit naar 16-11.

Tevreden met de strijdlust

Sparta krijgt steeds meer moeite met de verdedigende druk, terwijl Drachten lekker door blijft scoren: een paar mooie kleine kansen van Anouk, een afstandsschot van de pas ingewisselde Redmar en een kansje onder de korf van Martijn. Ook Silke, Noa en Wijnand kregen speelminuten en lieten stuk voor stuk zien goed mee te kunnen met dit niveau. Eindstand: 21-14. Jaap: “We haalden op het begin niet helemaal het niveau dat we kunnen aantikken. Maar al met al kunnen we tevreden zijn met het vertoonde spel en de strijdlust die in deze ploeg zit.”